Volkswagen Garbus – opis, wymiary, silniki, oferty

marzec 2025

Volkswagen Garbus – legenda motoryzacji

Volkswagen Garbus to jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów w historii. Jego początki sięgają lat 30. XX wieku, kiedy to na zlecenie niemieckiego rządu Ferdinand Porsche zaprojektował „samochód dla ludu” – tani, prosty w budowie i dostępny dla przeciętnego kierowcy. Choć pierwsze egzemplarze powstały jeszcze przed II wojną światową, masowa produkcja ruszyła dopiero po jej zakończeniu.

Garbus szybko zdobył popularność na całym świecie. Jego konstrukcja była niezwykle prosta i trwała – miał chłodzony powietrzem, umieszczony z tyłu silnik typu bokser, niezależne zawieszenie i charakterystyczne zaokrąglone nadwozie. Dzięki niezawodności i niskim kosztom eksploatacji stał się ulubieńcem kierowców zarówno w Europie, jak i w Ameryce.

W latach 60. i 70. Garbus stał się ikoną kultury. Był symbolem ruchu hippisowskiego i wolności. Występował w filmach, pojawiał się na plakatach i w popkulturze. Model ten doczekał się licznych modyfikacji – od wersji kabriolet po sportowe odmiany przygotowywane przez pasjonatów tuningu.

Produkcja Garbusa trwała nieprzerwanie przez dekady. W 1972 roku pobił rekord Forda T jako najdłużej produkowany samochód na świecie. Ostatni egzemplarz klasycznego Garbusa zjechał z taśmy w Meksyku w 2003 roku, kończąc pewną epokę w motoryzacji.

Dziś Volkswagen Garbus to auto-legenda. Jest obiektem pożądania kolekcjonerów i pasjonatów klasycznej motoryzacji. Spotkać go można na zlotach, w muzeach oraz na ulicach, gdzie wciąż budzi zachwyt swoim niepowtarzalnym stylem i historią.

Wymiary Volkswagena Garbusa

Wymiary klasycznego Volkswagena Garbusa różniły się w zależności od wersji i roku produkcji, ale ogólne parametry jednego z najpopularniejszych modeli (np. VW Typ 1 z lat 60. i 70.) były następujące:

  • Długość: ok. 4070 mm
  • Szerokość: ok. 1550 mm
  • Wysokość: ok. 1500 mm
  • Rozstaw osi: ok. 2400 mm
  • Prześwit: ok. 160 mm
  • Masa własna: ok. 800–900 kg (zależnie od wersji)

Kompaktowe wymiary i niewielka masa sprawiały, że Garbus był zwrotny i ekonomiczny, a jego lekka konstrukcja dobrze radziła sobie nawet z niewielką mocą silnika.

Silniki Volkswagena Garbusa

Volkswagen Garbus był napędzany silnikami typu bokser, chłodzonymi powietrzem. W zależności od wersji i roku produkcji stosowano następujące jednostki:

  • 1.1 l (1131 cm³)25 KM (1945–1954) – pierwsza powojenna wersja, prosta i trwała.
  • 1.2 l (1192 cm³)30–34 KM (1954–1970) – popularny silnik lat 50. i 60.
  • 1.3 l (1285 cm³)40–44 KM (1966–1980) – większa moc i lepsza dynamika.
  • 1.5 l (1493 cm³)44–53 KM (1967–1970) – mocniejsza wersja dla nowszych modeli.
  • 1.6 l (1584 cm³)50–60 KM (1970–2003) – najmocniejszy seryjny silnik, także z wtryskiem paliwa (USA).

Silniki Garbusa były niezawodne i łatwe w naprawie. Dzięki prostej konstrukcji często poddawano je modyfikacjom, zwiększając ich moc.