Mercedes-Benz W220 – opis, wymiary, silniki, oferty

październik 2025

Mercedes-Benz klasy S o oznaczeniu W220 zadebiutował na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 1998 roku jako następca potężnego i masywnego modelu W140. Produkcja ruszyła w fabryce Sindelfingen, a później także w Graz i w Pune (Indie). Samochód był oferowany do 2005 roku, kiedy zastąpił go model W221.

W porównaniu do poprzednika W140, nowa klasa S była o 300 kg lżejsza (masa własna od 1685 kg w wersji S 280 do ok. 2000 kg w S 600 L), krótsza o ok. 75 mm i niższa o ok. 40 mm, zachowując przy tym bardzo przestronne wnętrze. Zmiana filozofii projektowania była wyraźna – zamiast monumentalnego „czołgu” lat 90., Mercedes postawił na elegancję, lekkość i zaawansowaną elektronikę.

W220 otrzymał zupełnie nową platformę z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół, które w wyższych wersjach wyposażono w system AIRMATIC – pneumatyczne zawieszenie automatycznie dostosowujące wysokość i twardość amortyzacji. Był to pierwszy seryjny Mercedes z tym rozwiązaniem. W opcji pojawił się też system Active Body Control (ABC) – hydrauliczne sterowanie przechyłami nadwozia, po raz pierwszy zastosowane w modelu S 600 V12.

Pod względem technologii i bezpieczeństwa W220 stanowił istotny krok naprzód. Już w 1999 roku wprowadzono systemy ESP, Brake Assist, BAS, ASR i czujniki ciśnienia w oponach. W 2002 roku samochód przeszedł facelifting, obejmujący zmodyfikowane reflektory, grill, zderzaki, a także nowy zestaw multimedialny COMAND APS z nawigacją i ekranem kolorowym. Wnętrze otrzymało więcej drewna i chromu, a elektronika – aktualizacje oprogramowania obsługującego m.in. tempomat DISTRONIC.

Na rynku dostępne były dwie długości nadwozia: standardowa (SWB) oraz przedłużona (LWB), przeznaczona głównie dla klientów flotowych, rządowych i VIP-ów. Najbogatsze wersje oferowały wentylowane fotele z masażem, czterostrefową klimatyzację, podwójne szyby dźwiękoszczelne i system audio BOSE.

W latach produkcji (1998–2005) powstało około 485 000 egzemplarzy W220, z czego znaczny odsetek trafił na rynki USA, Bliskiego Wschodu i Chin. W Europie dominowały diesle – szczególnie popularny był S 320 CDI, znany z dobrego kompromisu między osiągami a kosztami utrzymania. Najbardziej ekskluzywną wersją pozostawała S 65 AMG, oferująca 612 KM i 1000 Nm momentu obrotowego, co czyniło ją najmocniejszym seryjnym sedanem świata na początku lat 2000.

Dziś W220 postrzegany jest jako pomost między klasyczną motoryzacją analogową a erą w pełni elektronicznych limuzyn. Pomimo upływu lat pozostaje symbolem komfortu i technicznego zaawansowania, choć jego złożona elektronika bywa wyzwaniem dla współczesnych właścicieli.

Wymiary Mercedes W220

  • Długość: około 5 038–5 043 mm (198,3–198,5 in) dla wersji standardowej (SWB – krótkie rozstawienie osi).

  • Długość wersji długiej (LWB) sięga około 5 164–5 169 mm (203,3–203,5 in).

  • Szerokość: około 1 855 mm (73 in) dla większości wersji. 

  • Wysokość: około 1 444–1 445 mm (56,9 in) dla sedana.

  • Rozstaw osi: dla wersji SWB około 2 965 mm dla LWB około 3 086 mm.

  • Pojemność bagażnika: około 500 l w podstawowych wersjach.

Silniki dostępne w Mercedes W220

Model W220 oferowano z szeroką gamą silników benzynowych i wysokoprężnych. Poniżej zestawienie najważniejszych.

Silniki benzynowe:

  • 2,8 l V6 („S 280”) – 204 ps – początkowe wersje.

  • 3,2 l V6 („S 320”) – 224 ps (315 Nm) w latach wczesnych.

  • 3,7 l V6 („S 350”) – ok. 245 ps / 350 Nm w wersjach późniejszych.

  • 4,3 l V8 („S 430”) – 279 ps / 400 Nm.

  • 5,0 l V8 („S 500”) – 306 ps / 460 Nm.

  • 5,8 l V12 („S 600” w pierwszych latach) – 367 ps / 530 Nm.

  • 5,5 l–6,0 l V12 bi-turbo („S 600” później, także „S 65 AMG”) – ok. 500 ps / 800 Nm lub więcej w wersjach AMG.

  • Wersje AMG („S 55 AMG”, „S 63 AMG”, „S 65 AMG”) – m.in. 5,4 l supercharged V8 ~493 ps, 6,0 l twin-turbo V12 ~612 ps.

Silniki wysokoprężne (diesel):

  • 3,2 l I6 („S 320 CDI”) – ~197 ps / 470 Nm, w późniejszych ok. 204 ps / 500 Nm.

  • 4,0 l V8 („S 400 CDI”) – ok. 250–260 ps / 560 Nm.

Oferty

Tekst powstał przy pomocy AI