Mercedes W124 – opis, wymiary, silniki, oferty
Mercedes W124 – legenda codzienności
Mercedes W124 to jeden z tych samochodów, które zapisały się w historii motoryzacji jako synonim solidności, trwałości i elegancji. Model pojawił się w 1984 roku, zastępując popularną serię W123. Od początku był pomyślany jako pojazd klasy średniej wyższej – komfortowy, niezawodny i bez zbędnych fajerwerków. Produkcja trwała aż do 1997 roku, a przez te lata „sto dwudziestka czwórka” zdążyła stać się jednym z najbardziej rozpoznawalnych Mercedesów w historii.
Design, który się nie starzeje
Sylwetka W124 to połączenie prostoty i elegancji typowej dla lat 80. Ostre linie, wysoka jakość wykonania i charakterystyczny grill z gwiazdą na masce – to elementy, które do dziś przyciągają uwagę. Samochód projektował Bruno Sacco, który zadbał o to, by auto wyglądało dobrze niezależnie od upływu lat. Wersje nadwoziowe? Było ich sporo: sedan, kombi (T‑Model), coupe, a z czasem także kabriolet.
Technika i niezawodność
Pod maską można było znaleźć szeroką gamę jednostek – od prostych i trwałych diesli po mocne silniki benzynowe, aż po odmianę 500E/E500 z silnikiem V8 współtworzoną z Porsche. W124 słynął z solidnego układu jezdnego i świetnego zawieszenia wielowahaczowego z tyłu, które gwarantowało komfort charakterystyczny dla Mercedesa. Nie bez powodu model ten uchodzi za jeden z najlepiej wykonanych samochodów swojej epoki.
W124 w codziennym życiu
To auto było wszędzie – od taksówek w Niemczech po samochody służbowe i rodzinne kombi przewożące dzieci do szkoły. W124 potrafił robić setki tysięcy kilometrów bez większych problemów. Do dziś można spotkać egzemplarze, które przekroczyły milion kilometrów. To najlepszy dowód na to, że legendy o niezniszczalnych Mercedesach mają w sobie sporo prawdy.
Ciekawostki i fakty
Wersja W124 była pierwszym Mercedesem, który oficjalnie używał oznaczenia „E‑Klasa” – dopiero od 1993 roku, po faceliftingu. Samochód w wersji E500 powstawał ręcznie w zakładach Porsche, co czyni go jednym z najbardziej pożądanych klasyków tej serii. Z kolei model kombi miał zawieszenie z samopoziomowaniem – technologię stosowaną w dużo droższych autach.
Dlaczego W124 to dziś klasyk
Dla wielu fanów motoryzacji W124 to ostatni „prawdziwy Mercedes” – zbudowany według starej szkoły, gdy trwałość i jakość były ważniejsze niż moda czy elektronika. Dziś ten model zdobywa status klasyka, a dobrze utrzymane egzemplarze coraz częściej pojawiają się na giełdach. To samochód, który potrafi wzbudzić sentyment, a przy tym wciąż świetnie radzi sobie na drodze.
Długość: 4740–4850 mm
Szerokość: 1740 mm
Wysokość: 1440 mm
Rozstaw osi: 2800 mm
Rozstaw kół przód/tył: ok. 1500/1490 mm
Prześwit: ok. 160 mm
Masa własna: 1300–1600 kg
Pojemność bagażnika (sedan): ok. 520 l
Silniki benzynowe:
– 2.0 R4 (M102) 109–122 KM
– 2.3 R4 (M102) 132–136 KM
– 2.6 R6 (M103) 160 KM
– 3.0 R6 (M103) 180 KM
– 3.0 24V R6 (M104) 220 KM
– 2.8 R6 (M104) 193 KM
– 3.2 R6 (M104) 220 KM
– 4.2 V8 (M119) 279 KM
– 5.0 V8 (M119) 326 KM (E 500 / 500 E)
Silniki Diesla:
– 2.0 D R4 (OM601) 72 KM
– 2.2 D R4 (OM604) 95 KM
– 2.5 D R5 (OM602) 90 KM
– 2.5 Turbo D R5 (OM602) 126 KM
– 3.0 D R6 (OM603) 110 KM
– 3.0 Turbo D R6 (OM603) 143 KM
– 3.0 D R6 (OM606) 136 KM
– 3.0 Turbo D R6 (OM606) 177 KM
Mercedes-Benz
300E W124
1986
2997 cm3 |
188 KM
118342 km
79000 zł
Mercedes-Benz
230E W124
1992
2299 cm3 |
136 KM
102353 km
49000 zł
Mercedes-Benz
300E Lorinser W124
1986
2960 cm3 |
180 KM
km
145000 zł
Mercedes-Benz
E420 W124
1993
4196 cm3 |
279 KM
359828 km
89000 zł
Mercedes-Benz
200E W124
1992
1998 cm3 |
136 KM
235000 km
35000 zł
Mercedes-Benz
300D W124
1991
2996 cm3 |
113 KM
208631 km
SPRZEDANY
Mercedes-Benz
230E W124
1986
2300 cm3 |
130 KM
340000 km
31000 zł
Mercedes-Benz
200D W124
1987
1997 cm3 |
72 KM
257000 km
SPRZEDANY
Mercedes-Benz
200D W124
1990
1997 cm3 |
75 KM
72045 km
SPRZEDANY
Mercedes-Benz
200E W124
1992
2000 cm3 |
122 KM
305000 km
SPRZEDANY
Tekst powstał przy pomocy AI
