BMW serii 3 E46 – opis, wymiary, silniki, oferty
BMW Serii 3 E46 – klasyk z końca złotej ery motoryzacji
BMW E46 to czwarta generacja legendarnej „trójki”, produkowana w latach 1998–2006. Zastąpiła model E36 i wniosła powiew nowoczesności przy zachowaniu typowego dla BMW sportowego charakteru. Auto z miejsca zdobyło serca kierowców za świetne prowadzenie i solidną jakość wykonania. Dziś E46 to jeden z najczęściej wspominanych modeli BMW, często określany jako ostatnia „prawdziwa trójka”, zanim elektronika zaczęła przejmować kontrolę nad kierowcą.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Sylwetka E46 jest ponadczasowa – proste linie, klasyczne proporcje i charakterystyczne „nerki” na grillu sprawiły, że auto do dziś wygląda świeżo. Model występował w wielu wersjach: sedan, kombi (Touring), coupe, cabrio, a nawet kompakt z krótszym tyłem. Każda z nich miała swój własny charakter, ale wszystkie dzieliły jedno – napęd na tył i doskonałe wyważenie.
Silniki i osiągi
Pod maską E46 można było znaleźć naprawdę bogatą gamę jednostek. Od oszczędnych 1.8 i 2.0, po mocne wersje 330i z rzędową szóstką o mocy ponad 230 KM. Na szczycie gamy królowało M3 – legenda sama w sobie, z wolnossącym silnikiem 3.2 o 343 KM i wspaniałym dźwiękiem. Dla tych, którzy szukali oszczędności, dostępne były także diesle – i to całkiem udane, jak 320d czy 330d.
Wnętrze i wyposażenie
W środku E46 łączy elegancję z prostotą. Wskaźniki są czytelne, wszystko ułożone logicznie, a jakość materiałów do dziś potrafi zaskoczyć. W późniejszych latach pojawiły się bardziej rozbudowane systemy multimedialne i nawigacja, ale już wersje z początku produkcji miały w sobie urok, którego często brakuje współczesnym autom.
Ciekawostki i fakty
Warto wspomnieć, że E46 po raz pierwszy oferowało w „trójce” system DSC – elektroniczne wspomaganie stabilności toru jazdy. To był duży krok naprzód w kwestii bezpieczeństwa. Model ten był też jednym z najlepiej sprzedających się BMW – w sumie powstało ponad 3,2 miliona egzemplarzy. Ciekawostką jest również fakt, że coupe i cabrio produkowano dłużej niż sedana, aż do 2006 roku, mimo że nowsza generacja E90 już była w salonach.
Dlaczego warto dziś?
Dobre egzemplarze E46 coraz trudniej znaleźć, ale te zadbane potrafią dać mnóstwo frajdy z jazdy. To auto, które łączy solidność starego BMW z unikalnym charakterem. Świetny wybór dla fana klasyków, który chce poczuć klimat przełomu tysiącleci – czysty napęd na tył, manualna skrzynia i brzmienie sześciu cylindrów.
E46 to przykład, że świetne prowadzenie i elegancja mogą iść w parze. Zasłużenie zajmuje miejsce w gronie współczesnych klasyków – auta, które wciąż potrafi rozkochać w sobie każdego miłośnika motoryzacji.
Długość: 4471–4492 mm (sedan), 4488 mm (kombi), 4488 mm (coupe), 4500 mm (kabriolet)
Szerokość: 1739 mm
Wysokość: 1415 mm (sedan), 1410 mm (coupe), 1384 mm (kabriolet), 1415 mm (kombi)
Rozstaw osi: 2725 mm
Rozstaw kół przód: 1470 mm
Rozstaw kół tył: 1481 mm
Prześwit: ok. 140 mm
Pojemność bagażnika: sedan 440 l, kombi 435 l, coupe 410 l, kabriolet 300 l
Benzynowe:
316i – 1.6/1.8/1.9 R4
318i – 1.9/2.0 R4
320i – 2.0/2.2 R6
323i – 2.5 R6
325i – 2.5 R6
328i – 2.8 R6
330i – 3.0 R6
M3 – 3.2 R6
Diesel:
318d – 2.0 R4
320d – 2.0 R4
330d – 3.0 R6
330Cd – 3.0 R6
BMW M3 E46
2002 | 3246cm3 | 525KM | benzyna | 105764km
149000 zł
BMW 323Ci E46
2000 | 2495cm3 | 170KM | benzyna | 198400km
33900 zł
BMW 318i E46
1998 | 1895cm3 | 118KM | benzyna | 38880km
47500 zł
BMW 323 Ci E46
1999 | 2498cm3 | 170KM | benzyna | 180000km
45000 zł
BMW 320i E46
2001 | 2200cm3 | 170KM | benzyna | 220000km
SPRZEDANY
BMW 328Ci E46
1999 | 2793cm3 | 192KM | benzyna | 178695km
SPRZEDANY
BMW 320i E46
2002 | 2171cm3 | 170KM | benzyna | 27673km
SPRZEDANY
BMW M3 E46
2002 | 3246cm3 | 343KM | benzyna | 62000km
SPRZEDANY
Tekst powstał przy pomocy AI
 
					