Volvo 960 – opis, wymiary, silniki, oferty
Volvo 960 – ostatni arystokrata z napędem na tył
Volvo 960 to taki klasyk, który nie krzyczy swoim wyglądem, ale ma w sobie sporo elegancji i spokojnej pewności siebie. To był ostatni z wielkich sedanów Volvo z napędem na tył, a jednocześnie początek nowej ery w historii marki. Auto zadebiutowało w 1990 roku jako następca modelu 760 i szybko zdobyło opinię bardzo solidnego, wygodnego i świetnie wyposażonego samochodu dla kierowców ceniących komfort ponad szaleństwo prędkości.
Szwedzki luksus po skandynawsku
W przeciwieństwie do niemieckiej konkurencji, Volvo nie próbowało udawać auta sportowego. 960 miał być komfortowy, bezpieczny i trwały. Tapicerka z miękkiej skóry, drewno na desce rozdzielczej i potężne fotele dawały wrażenie salonu na kołach. Ciekawostką jest, że 960 był jednym z pierwszych modeli Volvo z nowym, sześciocylindrowym silnikiem rzędowym 3.0, który wyróżniał się kulturą pracy. Dla wielu miłośników marki to była prawdziwa perełka mechaniki – gładka, żywotna i niemal niezniszczalna.
Bezpieczeństwo – jak zawsze u Volvo
Lata 90. to czas, gdy Volvo coraz mocniej podkreślało swoje podejście do bezpieczeństwa. 960 dostał m.in. poduszkę powietrzną dla kierowcy, system ochrony przed uderzeniem bocznym (SIPS) oraz strefy kontrolowanego zgniotu. Dziś wydaje się to oczywiste, ale wtedy robiło ogromne wrażenie – szczególnie w segmencie klasy wyższej, gdzie nie wszystkie marki stawiały na bezpieczeństwo tak konsekwentnie.
Praktyczny liftback i eleganckie kombi
Choć 960 najczęściej kojarzymy z tradycyjnym sedanem, to równie popularna była wersja kombi, znana z ogromnej przestrzeni bagażowej. W wielu krajach „dziewięćsetka” w nadwoziu kombi była wręcz ikoną solidnego auta rodzinnego. Co ciekawe, model ten szczególnie upodobali sobie taksówkarze i dyplomaci – bo trudno było znaleźć coś bardziej wygodnego, a przy tym trwałego i przewidywalnego w obsłudze.
Ewolucja w stronę nowoczesności
W 1996 roku model 960 przeszedł modernizację, która wprowadziła niezależne tylne zawieszenie, bardziej zaokrągloną stylistykę i nowocześniejsze wnętrze. W takim kształcie był produkowany aż do 1998 roku, a potem został zastąpiony przez Volvo S90/V90 pierwszej generacji – nazwa ta wróciła zresztą po latach w zupełnie nowym wydaniu.
Dlaczego dziś warto o nim pamiętać?
Volvo 960 to ostatni rozdział epoki, w której auta tej marki miały klasyczną, kanciastą sylwetkę i charakter „nie do zdarcia”. Dla wielu kolekcjonerów to dziś ciekawy youngtimer, który łączy dawne wartości z odrobiną luksusu i dużą niezawodnością. I choć nie jest to samochód, który przyspiesza serce jak sportowe coupe, to w jego spokoju i solidności tkwi ogromny urok – taki prawdziwy, skandynawski.
Długość: ok. 4861 mm
Szerokość: ok. 1750 mm
Wysokość: ok. 1435 mm
Rozstaw osi: ok. 2770 mm
Rozstaw kół przód/tył: ok. 1464/1470 mm
Prześwit: ok. 130 mm
Pojemność bagażnika (sedan): ok. 470 l
Masa własna: ok. 1500–1650 kg
B6304F – 2.9 R6 24V benzyna, 204 KM
B6254F – 2.5 R6 24V benzyna, 170 KM
B280F – 2.8 V6 12V benzyna, 150 KM (wczesne roczniki)
B200F – 2.0 R4 8V benzyna, 109 KM (rynek włoski)
B230FK – 2.3 R4 8V turbo benzyna, 165 KM (niektóre rynki)
D24TIC – 2.4 R6 diesel turbo intercooler, 122 KM
Volvo
960
1996
2922 cm3 |
204 KM
375000 km
SPRZEDANY
Volvo
960
1994
2399 cm3 |
122 KM
154800 km
SPRZEDANY
Volvo
960/S90
1996
2473 cm3 |
170 KM
257000 km
SPRZEDANY
Volvo
960
1996
3000 cm3 |
204 KM
184000 km
18900 zł
Volvo
960
1993
2922 cm3 |
204 KM
284000 km
18800 zł
Volvo
960
1990
2400 cm3 |
122 KM
204000 km
SPRZEDANY
Tekst powstał przy pomocy AI
