BMW E34 (seria 5) – opis, wymiary, silniki, oferty

luty 2025

BMW E34 to trzecia generacja Serii 5, produkowana w latach 1987–1996. Model ten wyznaczył nowy standard w segmencie luksusowych sedanów klasy średniej, łącząc elegancki design, solidność i sportowe osiągi. Karoseria E34 została zaprojektowana z myślą o aerodynamice, co przełożyło się na lepszą stabilność i mniejsze opory powietrza. Wnętrze auta wyróżniało się wysoką jakością wykonania oraz komfortem, który do dziś doceniają miłośnicy klasycznych BMW.

BMW oferowało szeroką gamę silników – od ekonomicznych czterocylindrowych jednostek, przez niezawodne i dynamiczne rzędowe szóstki, aż po mocne silniki V8 w topowych wersjach. Na szczególną uwagę zasługują modele M5, które zyskały miano ikon sportowej motoryzacji. Dzięki tylnemu napędowi, precyzyjnemu układowi kierowniczemu i świetnie zestrojonemu zawieszeniu E34 uchodzi za jedno z najlepiej prowadzących się aut swojej epoki.

Dziś BMW E34 jest cenionym klasykiem, który wciąż zachwyca swoim charakterem. To samochód dla pasjonatów, którzy szukają nie tylko niezawodności, ale także przyjemności z jazdy i ponadczasowego stylu.

Silniki

BMW E34 oferowało szeroką gamę silników, które były dopasowane do różnych potrzeb – od ekonomicznych jednostek po mocne, sportowe wersje. Silniki były dostępne w układach czterocylindrowych, sześciocylindrowych (R6) oraz ośmiocylindrowych (V8). Oto przegląd jednostek napędowych stosowanych w tej generacji:

Silniki benzynowe

Czterocylindrowe:

  • M40B18 – 1.8 l (113 KM)
  • M43B18 – 1.8 l (115 KM)

Te jednostki były ekonomiczne, ale zapewniały umiarkowane osiągi.

Sześciocylindrowe (R6):

  • M20B20 – 2.0 l (129 KM)
  • M50B20 – 2.0 l (150 KM)
  • M20B25 – 2.5 l (170 KM)
  • M50B25 – 2.5 l (192 KM)

Silniki R6 to kwintesencja klasycznych BMW – świetna elastyczność, dźwięk i wysoka kultura pracy.

Ośmiocylindrowe (V8):

  • M60B30 – 3.0 l (218 KM)
  • M60B40 – 4.0 l (286 KM)

Silniki V8 pojawiły się w późniejszych latach produkcji i oferowały świetne osiągi oraz gładką pracę.

Topowe wersje – M5:

  • S38B36 – 3.6 l (315 KM)
  • S38B38 – 3.8 l (340 KM)

To sportowe jednostki o wysokich osiągach, stosowane w modelu M5, który był prawdziwym wilkiem w owczej skórze.

Silniki Diesla

BMW E34 było również dostępne z dieslami, które zapewniały oszczędność paliwa:

  • M21D24 – 2.4 l TD (115 KM)
  • M51D25 – 2.5 l TD (115 KM) / TDS (143 KM)

Diesle były cenione za trwałość i niskie spalanie, choć nie oferowały sportowych osiągów.

BMW E34 oferowało silniki dla każdego – od oszczędnych czterocylindrowców po potężne V8. Szczególnie cenione są rzędowe szóstki, które łączą niezawodność z przyjemnością jazdy. Model M5 z silnikiem S38 to natomiast legenda sportowej motoryzacji, która do dziś cieszy się ogromnym uznaniem wśród kolekcjonerów.

Wymiary

BMW E34 to sedan klasy średniej-wyższej o solidnych proporcjach i eleganckiej sylwetce. Jego wymiary były następujące:

  • Długość: 4720 mm
  • Szerokość: 1751 mm
  • Wysokość: 1412 mm
  • Rozstaw osi: 2761 mm

Dzięki tym wymiarom E34 oferowało przestronne wnętrze i wygodne warunki podróży zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Model był dostępny w dwóch wersjach nadwozia – jako klasyczny sedan oraz bardziej praktyczne kombi (Touring), które miało identyczny rozstaw osi, ale było nieco dłuższe (4765 mm).

W zależności od wersji i wyposażenia masa własna samochodu wynosiła od około 1350 kg do 1700 kg. Szeroki rozstaw kół i niski środek ciężkości zapewniały pewne prowadzenie, z którego słyną klasyczne BMW.