BMW E32 – opis, wymiary, silniki, oferty
BMW E32 – luksus po bawarsku
BMW serii 7 zawsze było wizytówką marki – pokazem możliwości technologicznych i stylistycznych. Druga generacja, oznaczona symbolem E32, zadebiutowała w 1986 roku i od razu pokazała, że BMW potrafi tworzyć samochody nie tylko szybkie, ale też wyjątkowo eleganckie. Zastąpiła model E23, wprowadzając zupełnie nową linię – bardziej zaokrągloną, masywniejszą i bardzo charakterystyczną dla końca lat 80.
Technika i osiągi
Pod maską E32 pracowały silniki od rzędowych „szóstek” po legendarne V12. To właśnie w tym modelu, w wersji 750i/750iL, BMW po raz pierwszy w historii zastosowało dwunastocylindrowy silnik o pojemności 5,0 litra. Był to ruch, który miał pokazać, że Bawarczycy są w stanie konkurować z Mercedesem i jego topową klasą S. Auto rozwijało prędkość ponad 240 km/h – w tamtym czasie wynik robiący ogromne wrażenie.
Luksus i nowoczesność
E32 było jednym z najnowocześniejszych aut swoich czasów. Już w latach 80. można było mieć w nim m.in. podgrzewane fotele, automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, kontrolę trakcji (ASC) czy podwójne szyby w wersjach „L” z dłuższym rozstawem osi. W wyższych wersjach właściciele mogli zamówić także lodówkę w tylnej części konsoli.
Stylistyka i charakter
Wizerunek E32 to klasyka – długie, proste linie, charakterystyczne podwójne reflektory i muskularna sylwetka. Samochód prezentował się elegancko, ale z odrobiną sportowego zacięcia. Projektant Klaus Kapitza stworzył nadwozie, które do dziś wygląda solidnie i proporcjonalnie. Dzięki temu E32 świetnie się starzeje i nadal potrafi przyciągać spojrzenia.
Ciekawostki
E32 było jednym z pierwszych samochodów, w których zastosowano system elektronicznej regulacji amortyzatorów (EDC) oraz telefon pokładowy. Wersje V12 oferowano również jako samochody rządowe – na bazie modelu 750iL powstały samochody opancerzone dla polityków z całego świata, w tym dla niemieckich władz federalnych.
Dziś na rynku klasyków
Dla miłośników youngtimerów BMW E32 to prawdziwy kąsek. Ceny zadbanych egzemplarzy rosną, a szczególnie poszukiwane są wersje 740i oraz 750iL z pełnym wyposażeniem. To idealny przykład luksusowej limuzyny sprzed ery elektroniki, wciąż mocnej, eleganckiej i budzącej respekt.
Podsumowanie
BMW E32 to symbol przełomu lat 80. i 90. – łączy klasyczną technikę z nowoczesnymi rozwiązaniami tamtego okresu. Luksus w najlepszym wydaniu, podany w solidnym, bawarskim stylu.
Długość: 4910–5024 mm
Szerokość: 1845 mm
Wysokość: 1402–1412 mm
Rozstaw osi: 2833 mm
Rozstaw kół przód/tył: ok. 1558/1576 mm
Masa własna: 1660–1910 kg
Pojemność bagażnika: ok. 500 l
M30B30 – R6, 3.0 l, 188 KM
M30B35 – R6, 3.4 l, 211 KM
M70B50 – V12, 5.0 l, 300 KM
M60B30 – V8, 3.0 l, 218 KM
M60B40 – V8, 4.0 l, 286 KM
M21D24 – R6 diesel, 2.4 l, 115 KM
M51D25 – R6 diesel, 2.5 l, 143 KM
BMW 735i E32
1991 | 3480cm3 | 211KM | benzyna | 132898km
77000 zł
BMW 735i E32
1988 | 3480cm3 | 211KM | benzyna | 206335km
SPRZEDANY
BMW 750iL E32
1992 | 5000cm3 | 300KM | benzyna | 120000km
SPRZEDANY
BMW 750iL E32
1991 | 4988cm3 | 300KM | benzyna | 130000km
SPRZEDANY
BMW 750i E32
1991 | 4988cm3 | 300KM | benzyna | 170000km
SPRZEDANY
BMW 730i E32
1993 | 2997cm3 | 218KM | benzyna | 472000km
SPRZEDANY
Tekst powstał przy pomocy AI
