Mercedes-Benz W126 (klasa S) – opis, wymiary, silniki, oferty

luty 2025

Mercedes-Benz W126 to druga generacja Klasy S, produkowana w latach 1979–1991. To jeden z najbardziej kultowych modeli w historii marki, który wyznaczył nowe standardy luksusu, komfortu i bezpieczeństwa. W126 był symbolem prestiżu i elegancji, a także jednym z najdłużej produkowanych modeli Mercedesa.

Projekt nadwozia opracował Bruno Sacco, nadając mu ponadczasowy, aerodynamiczny wygląd. Dzięki opływowej sylwetce auto było bardziej oszczędne i cichsze na autostradzie niż jego poprzednik W116. Charakterystyczne szerokie zderzaki i prosty, elegancki grill nadały mu klasyczny, ale nowoczesny wygląd, który do dziś budzi respekt na drogach.

W126 dostępny był w dwóch długościach SE i SEL.

Wersja SEL miała wydłużony rozstaw osi, co przekładało się na większy komfort dla pasażerów tylnej kanapy.

Mercedes W126 był naszpikowany nowoczesnymi technologiami, które były nowością na rynku:

  • Poduszki powietrzne (SRS) – po raz pierwszy w klasie luksusowych limuzyn
  • ABS – system zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu
  • Kontrola trakcji (ASR) – w późniejszych wersjach
  • Tempomat oraz klimatyzacja

Samochód charakteryzował się również wysokim komfortem jazdy dzięki hydropneumatycznemu zawieszeniu oraz doskonałemu wyciszeniu kabiny.

Mercedes W126 stał się ulubieńcem polityków, dyplomatów oraz gwiazd show-biznesu na całym świecie. Był także jednym z najlepiej sprzedających się modeli luksusowych – wyprodukowano ponad 818 tysięcy egzemplarzy, co czyni go najbardziej popularną generacją Klasy S w historii.

Dziś W126 to ceniony klasyk, który wciąż imponuje elegancją, komfortem i ponadczasowym stylem.

Wymiary Mercedes-Benz Klasy S W126

Mercedes W126 to luksusowa limuzyna o imponujących wymiarach, które podkreślają jego elegancki i majestatyczny charakter.

Wersje SE to standardowa limuzyna, natomiast SEL miała wydłużony rozstaw osi, co zwiększało przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu.

  • Długość:

    • SE: 4995 mm (4,995 m)
    • SEL: 5160 mm (5,160 m) – wersja przedłużona
  • Szerokość: 1820 mm (1,82 m)

  • Wysokość: 1430 mm (1,43 m)

  • Rozstaw osi:

    • SE: 2850 mm (2,85 m)
    • SEL: 3075 mm (3,075 m) – dłuższy o 225 mm

Wersje SEL oferowały bardziej komfortowe warunki podróży dzięki większej przestrzeni w tylnej części kabiny.

Masa własna i przestrzeń bagażowa

  • Masa własna: od 1600 kg (280 SE) do 1850 kg (560 SEL)
  • Pojemność bagażnika: około 500 litrów, co czyniło go bardzo praktycznym nawet na długie podróże.

Mercedes W126 imponował swoimi wymiarami, oferując przestronne wnętrze i wysoki komfort jazdy. Do dziś te proporcje budzą podziw na drogach i przypominają o złotej erze motoryzacji.

Silniki dostępne w Mercedes-Benz Klasy S W126

Mercedes W126 oferował szeroką gamę jednostek napędowych – od ekonomicznych sześciocylindrowych po potężne silniki V8. Były to zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne (diesle), co pozwalało na dopasowanie auta do różnych potrzeb klientów.

Silniki benzynowe R6

  • 280 SE / 280 SEL (M110E28) – 2.8 l R6 (156 KM) – wersja z wtryskiem mechanicznym K-Jetronic
  • 280 SE / 280 SEL (M110E28) – 2.8 l R6 (185 KM) – późniejsza wersja z wtryskiem elektronicznym
  • 300 SE / 300 SEL (M103E30) – 3.0 l R6 (188 KM) – nowsza, bardziej ekonomiczna konstrukcja

Silniki R6 oferowały przyzwoite osiągi i były stosunkowo ekonomiczne jak na tę klasę pojazdu. Były popularne w Europie jako tańsze alternatywy dla jednostek V8.

Silniki benzynowe V8

  • 380 SE / 380 SEL / 380 SEC (M116E38) – 3.8 l V8 (204 KM)
  • 420 SE / 420 SEL / 420 SEC (M116E42) – 4.2 l V8 (224 KM)
  • 500 SE / 500 SEL / 500 SEC (M117E50) – 5.0 l V8 (231–245 KM) – moc zależna od wersji i rynku
  • 560 SE / 560 SEL / 560 SEC (M117E56) – 5.6 l V8 (272–300 KM) – najmocniejsza wersja

Silniki V8 były kwintesencją luksusu i osiągów w W126. Wersje 500 i 560 oferowały świetne przyspieszenie i były najczęściej wybierane przez klientów w USA oraz na rynkach Bliskiego Wschodu.

Wersje AMG

  • 500 SEC AMG – 5.0 l V8 (około 276 KM) – tuning AMG na bazie seryjnego 500 SEC
  • 560 SEC AMG 6.0 – 6.0 l V8 (ok. 385 KM) – rozszerzona pojemność i sportowy charakter

Modele AMG były wyjątkowo rzadkie i charakteryzowały się zwiększoną mocą oraz bardziej agresywną stylistyką. To prawdziwe perełki kolekcjonerskie.

Silniki Diesla

Mercedes oferował również jednostki wysokoprężne, głównie na rynek amerykański:

  • 300 SD (OM617A) – 3.0 l R5 Turbo Diesel (125 KM)
  • 300 SDL (OM603A) – 3.0 l R6 Turbo Diesel (148 KM)

Silniki Diesla były cenione za niezawodność i ekonomię paliwa. Były szczególnie popularne w USA, gdzie oferowały dużą oszczędność przy długich trasach.